IT podpora mobilného štýlu práce na diaľku

IT podpora mobilného štýlu práce na diaľku

Pre pracovníkov na mnohých pozíciách je práca odkiaľkoľvek, či už na cestách, u zákazníka, prípadne aj z domu  samozrejmosťou. V súčasných zložitých podmienkach, keď epidemiologická situácia často núti firmy, aby ich zamestnanci pracovali z domu sa im tieto skúsenosti veľmi hodia. Ostatní sa budú musieť na nové podmienky urýchlene adaptovať a to tak firmy ako aj zamestnanci. 

Technická výbava na prácu odkiaľkoľvek predpokladá vhodné zariadenie, notebook, tablet vyššej triedy s klávesnicou, prípadne aj smartfón s externou klávesnicou. Posledná možnosť sa však nerozšírila tak ako sa očakávalo, napriek tomu, že vlajkové modely Samsung a Huawei umožňujú pripojenie smartfónu k monitoru, alebo projektoru a na veľkej obrazovke pomocou klávesnice a myši môžu pracovať rovnako komfortne ako na desktope.

Zamestnanci s individuálnou náplňou práce sú skôr výnimkou, preto pri práci na diaľku je potrebné vyriešiť efektívne fungovanie tímovej spolupráce. Základom IT podpory takejto spolupráce  je centrálny priestor na ukladanie dokumentov, prípadne multimediálnych a iných súborov a súvisiace služby. Dilemou, ktorá nemá jednoznačné riešenie je, či na zdieľané dokumenty a agendu využiť niektorú z cloudových služieb, napríklad Microsoft 365, alebo sieťový úložný priestor, v anglickej terminológii network-attached storage, čiže NAS umiestnený vo firme.  Tak, alebo onak, výhodu majú firmy, ktoré konsolidovali svoje IT prostredie a teraz im stačí vytvoriť pre ľudí, čo pracujú z domu bezpečné pripojenie, či už vytvorením konta v cloudovej službe, alebo konfiguráciou VPN pripojenia k firemnému serveru.

Menšie firmy budú pravdepodobne riešiť ešte ďalšiu dilemu, či vystačia so zdarma poskytovaným priestorom v cloudových službách, alebo sa rozhodnú pre platený produkt. Uvedomte si základné pravidlo biznisu: Ak je niečo zadarmo, tak produkt s ktorým sa obchoduje ste vy.  V praxi to znamená, že poskytovateľ služby si vyhradzuje právo analyzovať vaše anonymizované údaje a na základe toto vám „servírovať“ reklamu. Výhodou cloudových služieb typu Microsoft 365 je škálovateľnosť. Ak si na zvládnutie časovo limitovaného náporu, napríklad pri práci na veľkej zákazke, počas kampane, či mimoriadnej situácie najmete brigádnikov, netreba im kupovať aplikácie, stačí na príslušné obdobie dokúpiť licencie viazané na používateľov.

Pri Home Office, keď sa často provizórne pracuje aj na domácich počítačoch, ktoré sa spoľahlivosťou nemôžu rovnať firemným, prípadne pri mobilnom štýle práce, keď je vyššia pravdepodobnosť straty, krádeže, či poškodenia notebooku je dôležité nielen pravidelné zálohovanie, ale hlavne spoľahlivá synchronizácia dokumentov v úložnom priestore cloudovej služby. Synchronizácia sa samozrejme týka aj agendy a plánovania, teda kalendára, kontaktov, úloh a elektronickej pošty. Notebook, prípadne tablet sú len nástroje. V prípade ich poruchy, straty, či krádeže neprídete o svoje dokumenty ani údaje a pri správnom zabezpečení šifrovaním disku sa k ich kópiám na zariadení nikto neoprávnený nedostane.

V prípade incidentu je dôležité, aby ste čo najrýchlejšie mohli normálne fungovať a napríklad pokračovať v plnení úloh vašej pracovnej cesty. Ak máte svoje dokumenty a agendu umiestnenú v cloudovej službe a potrebné aplikácie ako Word, Excel, či PowerPoint si môžete stiahnuť, pretože sú súčasťou služby Microsoft 365, nebude to žiadny problém a vaše starosti sa obmedzia len na obstaranie nového zariadenia, prípadne získanie prístupu k ľubovoľnému počítaču s internetovým prístupom.

Na záver jedna analógia. Pred érou PC sa na mobilnú prácu používali kufríkové písacie stroje. Nechával vtedy niekto dokument po ukončení práce v stroji? Nie. Uložil ho na bezpečné miesto, prípadne dokument odoslal a odložil si jeho kópiu.

Share this post